2c) Etsi verkosta
jonkin työyhteisön sosiaalisen median käytön pelisäännöt
Pohdi blogissasi, mikä
on löytämiesi pelisääntöjen keskeinen viesti, kenen vastuulla näiden
pelisääntöjen laatiminen on ja mitä niissä tulisi olla?
Otin tähän tehtävään esimerkiksi Suomen Lääkäriliiton
laatimat ohjeistukset sosiaalisen median ja sovellusten käyttämiseen. Kyseiset
ohjeet on hyväksytty Suomen Lääkäriliiton hallituksen kokouksessa, joten
uskoisin että liiton vastuulla on näiden ohjeiden laatiminen ja päivittäminen. Valitsin
nämä ohjeet koska lääkärit työyhteisönä ovat muutenkin mielenkiintoinen ryhmä. Lääkärit
ovat aina suurennuslasin alla, ja heihin ammattiryhmänä kohdistuvat aivan
erilaiset odotukset kuin moneen muuhun. Lääkärin tulee käyttäytyä harkiten,
sillä yksityisiä mielipiteitä saatetaan yleistää koskemaan koko lääkärikuntaa. Jos
olisin itse lääkäri, niin en varmasti uskaltaisi lausua sanaakaan sosiaalisessa
mediassa. Näissäkin ohjeissa korostetaan sitä että kaikkeen sosiaalisessa
mediassa jaettavaan tietoon tulisi suhtautua kuten julkiseen tietoon. Toisaalta
ohjeissa muistutetaan myös sosiaalisen median myönteisistä puolista
tiedotuskanavana, potilaiden vertaistukena ja voimaannuttajana.
Mitä ohjeissa sitten tulisi olla..? Yleisesti ottaen
ajattelisin että ohjeistukset voivat opastaa työntekijöitä toimimaan sosiaalisessa
mediassa yrityksen, tässä tapauksessa lääkäriliiton, toivomalla tavalla. Ohjeet
voivat kannustaa työntekijöitä julkaisemaan toivottua sisältöä, joka taas voisi
johtaa myönteiseen keskusteluun. Lääkäreiden kohdalla tässä voisi ajatella
vaikkapa yksityistä lääkäriasemaa, jolle maineella on suurta merkitystä.
Ohjeissa tulisi olla myös ohjeet siihen miten erilaisissa tilanteissa voi/kannattaa
viestiä, ja mitä asioita voi kertoa, tai mitä ei voi jakaa julkisesti.
Seuraava lause kiteyttää mielestäni oleellisen Lääkäriliiton sosiaalisen median ohjeiden viestistä:
”Ohjeiden on tarkoitus suojella potilaiden yksityisyyttä,
vaalia hyvää toveruutta lääkärien kesken ja opastaa lääkäreitä toimimaan
ammattitaustansa ymmärtäen myös sosiaalisessa mediassa” (Lääkärilehti
14.12.2012)
-Hanna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti