keskiviikko 25. kesäkuuta 2014

2c Työyhteisön sosiaalisen median käytön pelisäännöt

2c) Etsi verkosta jonkin työyhteisön sosiaalisen median käytön pelisäännöt

Pohdi blogissasi, mikä on löytämiesi pelisääntöjen keskeinen viesti, kenen vastuulla näiden pelisääntöjen laatiminen on ja mitä niissä tulisi olla?

Otin tähän tehtävään esimerkiksi Suomen Lääkäriliiton laatimat ohjeistukset sosiaalisen median ja sovellusten käyttämiseen. Kyseiset ohjeet on hyväksytty Suomen Lääkäriliiton hallituksen kokouksessa, joten uskoisin että liiton vastuulla on näiden ohjeiden laatiminen ja päivittäminen. Valitsin nämä ohjeet koska lääkärit työyhteisönä ovat muutenkin mielenkiintoinen ryhmä. Lääkärit ovat aina suurennuslasin alla, ja heihin ammattiryhmänä kohdistuvat aivan erilaiset odotukset kuin moneen muuhun. Lääkärin tulee käyttäytyä harkiten, sillä yksityisiä mielipiteitä saatetaan yleistää koskemaan koko lääkärikuntaa. Jos olisin itse lääkäri, niin en varmasti uskaltaisi lausua sanaakaan sosiaalisessa mediassa. Näissäkin ohjeissa korostetaan sitä että kaikkeen sosiaalisessa mediassa jaettavaan tietoon tulisi suhtautua kuten julkiseen tietoon. Toisaalta ohjeissa muistutetaan myös sosiaalisen median myönteisistä puolista tiedotuskanavana, potilaiden vertaistukena ja voimaannuttajana.

Mitä ohjeissa sitten tulisi olla..? Yleisesti ottaen ajattelisin että ohjeistukset voivat opastaa työntekijöitä toimimaan sosiaalisessa mediassa yrityksen, tässä tapauksessa lääkäriliiton, toivomalla tavalla. Ohjeet voivat kannustaa työntekijöitä julkaisemaan toivottua sisältöä, joka taas voisi johtaa myönteiseen keskusteluun. Lääkäreiden kohdalla tässä voisi ajatella vaikkapa yksityistä lääkäriasemaa, jolle maineella on suurta merkitystä. Ohjeissa tulisi olla myös ohjeet siihen miten erilaisissa tilanteissa voi/kannattaa viestiä, ja mitä asioita voi kertoa, tai mitä ei voi jakaa julkisesti.

Seuraava lause kiteyttää mielestäni oleellisen Lääkäriliiton sosiaalisen median ohjeiden viestistä:

”Ohjeiden on tarkoitus suojella potilaiden yksityisyyttä, vaalia hyvää toveruutta lääkärien kesken ja opastaa lääkäreitä toimimaan ammattitaustansa ymmärtäen myös sosiaalisessa mediassa” (Lääkärilehti 14.12.2012)


-Hanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti