1c) Miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää omalla alallasi?
Kun nyt olen näitä erilaisia sosiaalisen median sovelluksia
ja palveluita selaillut, niin on alkanut hieman hahmottua kuinka valtavan
monipuolisesti niitä voidaan hyödyntää myös työyhteisöissä. Kaikki sovellukset
ja palvelut eivät tietenkään sovellu kaikille yhteisöille, mutta luulen että
jollakin tavoin jokainen työyhteisö voi hyötyä sosiaalisesta mediasta. Lähdin
tässä tehtävässä miettimään mahdollisesti sopivia sosiaalisen median
hyödyntämistapoja omalle työpaikalleni, joka on pieni rahoitusalan toimija.
Yrityksen kannalta monet sosiaalisen median palvelut
tarjoavat mahdollisuuden lisätä näkyvyyttä, tunnettuutta ja kenties myös
luotettavuutta. Sosiaalisen median palvelut voidaan siis nähdä
markkinointikeinona, ja niitä kannattaakin käyttää tukena
markkinointikampanjoiden yhteydessä. Aloitan jälleen itselleni tutuimmasta eli
Facebookista. Lähes ”kaikki” ovat Facebookissa, nykyisin myös yritykset. Facebookissa
yritys voi kertoa ajankohtaisista asioista, uusista tuotteista, tarjouksista..
ja tavoittaa asiakkaat nopeasti, jos vain ne asiakkaat saadaan ensin
”tykkääjiksi”. Arvonnat ja kilpailut yrityksen Facebook-sivulla voivat myös
lisätä asiakaskuntaa tehokkaasti. Facebook-sivusto voi toimia myös osittaisena
asiakaspalvelukanavana, täytyy vain muistaa että se syö myös yrityksen
resursseja. Samalla pitää muistaa että sivustoille voi tulla myös negatiivisia
kommentteja, ja kaikkiin pitäisi olla valmis vastaamaan. Twitteriä voidaan
hyödyntää aika samalla tavoin kuin Facebookia, ja se toimii myös oivana
palveluna kun halutaan verkostoitua tai pyrkiä luomaan mainetta alan
asiantuntijana.
Mitä useammassa sosiaalisen median kanavassa yritys on
esillä, sitä paremmin se vaikuttaa myös yrityksen löydettävyyteen. Mielestäni
se luo myös luotettavuutta, käyn nykyisin lähes aina tarkistamassa onko
yrityksellä Facebook-profiili, jos olen vaikkapa vuokraamassa loma-asuntoa
ulkomaiselta yritykseltä tai tilaamassa pienemmästä verkkokaupasta jotakin. Facebookissa,
Twitterissä tai blogeissa käytävistä keskusteluista ja kommenteista yritys voi
saada ensiarvoisen tärkeää tietoa asiakkaista ja heidän mielipiteistään. Niiden
avulla yritys voi kehittää toimintaansa ja tuotteitaan asiakkaita paremmin
palvelevaan suuntaan. Sosiaalisessa mediassa myös tuotetaan joka päivä
runsaasti alaan liittyvää tietoa. Seuraamalla oman alan sosiaalisen median palveluita,
yritys voi olla ensimmäisenä huomaamassa uusia trendejä ja kehitysnäkymiä.
Omalla alallani en kuitenkaan näkisi että kannattaisi olla mukana ihan kaikissa
kanavissa. Rahoitusala on melko ”herkkä” ala, joten tietty luotettavuus pitää
pystyä säilyttämään. LinkedIniä yritys voisi hyödyntää rekrytoinnissa. Etenkin
jos haetaan työntekijää päällikkötason tehtäviin, uskoisin LinkedInistä olevan
hyötyä oikean henkilön etsimisessä.
Omalle alalleni sopiva sosiaalisen median hyödyntämiskeino
voisi olla blogin kirjoittaminen. Yrityksen näkökulmasta blogi on ennen kaikkea
viestinnän työkalu sekä sisäisesti että ulkoisesti. Blogia voi kirjoittaa
julkisesti tai vain henkilöstön omaan käyttöön. Blogien kohdalla mielestäni
tarvetta olisi molemmille. Julkiseen blogiin voisi kirjoittaa alan uutisista ja
pyrkiä luomaan positiivista yrityskuvaa, ja henkilöstön käyttöön tarkoitetussa
blogissa voisi tiedottaa yrityksen sisäisistä asioista ja pyrkiä osallistamaan
henkilöstöä ideoimaan uutta ja kehittämään omaa työpaikkaansa.
Olen itse hoitanut työpaikkani henkilöstöasioita ja pyrkinyt
kehittämään työhyvinvointia. Heiaheia olisi mielestäni loistava palvelu jokaiselle
työyhteisölle! Heiaheialla on oma yritysten käyttöön luotu palvelu, jota
voidaan muokata jokaiselle sopivaksi. Yritykset voivat tarjota Heiaheian
palvelun avulla henkilöstölleen kannustin- ja palkitsemisjärjestelmän, joka
ottaa kuitenkin huomioon jokaisen henkilökohtaiset liikkumistottumukset. Uskon
oikeasti että yhteinen tavoite voisi parantaa yhteishenkeä ja toki se että
saisi työntekijät liikkumaan enemmän parantaisi ainakin työssä jaksamista. Työpaikoilta
löytyy tietysti aina vastustajia, jotka eivät innostuisi asiasta, mutta itse
olisin ainakin heti mukana!
-Hanna
Mahdollisuuksia on paljon ja yritykset varmasti harkitsevat, mitkä palvelut tuovat etuja suhteessa käytettyihin resursseihin eniten. Some huumassa on varmasti menty mukaan palveluihin joskus äkkinäisestikin, mutta yrityksissä ehkä harvemmin kuin mitä yksityiset henkilöt ovat tehneet.
VastaaPoistaItsensä mittaaminen liikuntasovellusten avulla on nykyään suosittua. Yhä useampi meistä on alkanut seurata omaa liikkumistaan joko puhelinsovelluksen tai rannekkeen avulla. Omia tuloksia saatetaan jakaa ja vertailla kaveriporukassa sosiaalisen median eri ympäristöissä. Liikuntasuoritusten julkaiseminen netissä kavereille on joidenkin mielestä hauska juttu, mutta ei sovi kaikille. Työyhteisöissä on varmasti liikuntasovellusten kannustajia ja vastustajia, joten vapaaehtoisuuteen perustuvana valitun sovelluksen käyttöönotto onnistuu ja tuo hyötyjä.