sunnuntai 15. kesäkuuta 2014

1c Yhteenveto

1c) Miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää omalla alallasi?

Kun nyt olen näitä erilaisia sosiaalisen median sovelluksia ja palveluita selaillut, niin on alkanut hieman hahmottua kuinka valtavan monipuolisesti niitä voidaan hyödyntää myös työyhteisöissä. Kaikki sovellukset ja palvelut eivät tietenkään sovellu kaikille yhteisöille, mutta luulen että jollakin tavoin jokainen työyhteisö voi hyötyä sosiaalisesta mediasta. Lähdin tässä tehtävässä miettimään mahdollisesti sopivia sosiaalisen median hyödyntämistapoja omalle työpaikalleni, joka on pieni rahoitusalan toimija.

Yrityksen kannalta monet sosiaalisen median palvelut tarjoavat mahdollisuuden lisätä näkyvyyttä, tunnettuutta ja kenties myös luotettavuutta. Sosiaalisen median palvelut voidaan siis nähdä markkinointikeinona, ja niitä kannattaakin käyttää tukena markkinointikampanjoiden yhteydessä. Aloitan jälleen itselleni tutuimmasta eli Facebookista. Lähes ”kaikki” ovat Facebookissa, nykyisin myös yritykset. Facebookissa yritys voi kertoa ajankohtaisista asioista, uusista tuotteista, tarjouksista.. ja tavoittaa asiakkaat nopeasti, jos vain ne asiakkaat saadaan ensin ”tykkääjiksi”. Arvonnat ja kilpailut yrityksen Facebook-sivulla voivat myös lisätä asiakaskuntaa tehokkaasti. Facebook-sivusto voi toimia myös osittaisena asiakaspalvelukanavana, täytyy vain muistaa että se syö myös yrityksen resursseja. Samalla pitää muistaa että sivustoille voi tulla myös negatiivisia kommentteja, ja kaikkiin pitäisi olla valmis vastaamaan. Twitteriä voidaan hyödyntää aika samalla tavoin kuin Facebookia, ja se toimii myös oivana palveluna kun halutaan verkostoitua tai pyrkiä luomaan mainetta alan asiantuntijana.

Mitä useammassa sosiaalisen median kanavassa yritys on esillä, sitä paremmin se vaikuttaa myös yrityksen löydettävyyteen. Mielestäni se luo myös luotettavuutta, käyn nykyisin lähes aina tarkistamassa onko yrityksellä Facebook-profiili, jos olen vaikkapa vuokraamassa loma-asuntoa ulkomaiselta yritykseltä tai tilaamassa pienemmästä verkkokaupasta jotakin. Facebookissa, Twitterissä tai blogeissa käytävistä keskusteluista ja kommenteista yritys voi saada ensiarvoisen tärkeää tietoa asiakkaista ja heidän mielipiteistään. Niiden avulla yritys voi kehittää toimintaansa ja tuotteitaan asiakkaita paremmin palvelevaan suuntaan. Sosiaalisessa mediassa myös tuotetaan joka päivä runsaasti alaan liittyvää tietoa. Seuraamalla oman alan sosiaalisen median palveluita, yritys voi olla ensimmäisenä huomaamassa uusia trendejä ja kehitysnäkymiä. Omalla alallani en kuitenkaan näkisi että kannattaisi olla mukana ihan kaikissa kanavissa. Rahoitusala on melko ”herkkä” ala, joten tietty luotettavuus pitää pystyä säilyttämään. LinkedIniä yritys voisi hyödyntää rekrytoinnissa. Etenkin jos haetaan työntekijää päällikkötason tehtäviin, uskoisin LinkedInistä olevan hyötyä oikean henkilön etsimisessä.

Omalle alalleni sopiva sosiaalisen median hyödyntämiskeino voisi olla blogin kirjoittaminen. Yrityksen näkökulmasta blogi on ennen kaikkea viestinnän työkalu sekä sisäisesti että ulkoisesti. Blogia voi kirjoittaa julkisesti tai vain henkilöstön omaan käyttöön. Blogien kohdalla mielestäni tarvetta olisi molemmille. Julkiseen blogiin voisi kirjoittaa alan uutisista ja pyrkiä luomaan positiivista yrityskuvaa, ja henkilöstön käyttöön tarkoitetussa blogissa voisi tiedottaa yrityksen sisäisistä asioista ja pyrkiä osallistamaan henkilöstöä ideoimaan uutta ja kehittämään omaa työpaikkaansa.


Olen itse hoitanut työpaikkani henkilöstöasioita ja pyrkinyt kehittämään työhyvinvointia. Heiaheia olisi mielestäni loistava palvelu jokaiselle työyhteisölle! Heiaheialla on oma yritysten käyttöön luotu palvelu, jota voidaan muokata jokaiselle sopivaksi. Yritykset voivat tarjota Heiaheian palvelun avulla henkilöstölleen kannustin- ja palkitsemisjärjestelmän, joka ottaa kuitenkin huomioon jokaisen henkilökohtaiset liikkumistottumukset. Uskon oikeasti että yhteinen tavoite voisi parantaa yhteishenkeä ja toki se että saisi työntekijät liikkumaan enemmän parantaisi ainakin työssä jaksamista. Työpaikoilta löytyy tietysti aina vastustajia, jotka eivät innostuisi asiasta, mutta itse olisin ainakin heti mukana! 


-Hanna

1 kommentti:

  1. Mahdollisuuksia on paljon ja yritykset varmasti harkitsevat, mitkä palvelut tuovat etuja suhteessa käytettyihin resursseihin eniten. Some huumassa on varmasti menty mukaan palveluihin joskus äkkinäisestikin, mutta yrityksissä ehkä harvemmin kuin mitä yksityiset henkilöt ovat tehneet.

    Itsensä mittaaminen liikuntasovellusten avulla on nykyään suosittua. Yhä useampi meistä on alkanut seurata omaa liikkumistaan joko puhelinsovelluksen tai rannekkeen avulla. Omia tuloksia saatetaan jakaa ja vertailla kaveriporukassa sosiaalisen median eri ympäristöissä. Liikuntasuoritusten julkaiseminen netissä kavereille on joidenkin mielestä hauska juttu, mutta ei sovi kaikille. Työyhteisöissä on varmasti liikuntasovellusten kannustajia ja vastustajia, joten vapaaehtoisuuteen perustuvana valitun sovelluksen käyttöönotto onnistuu ja tuo hyötyjä.

    VastaaPoista